Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Nyt nøglesystem i Hjemmeplejen

Hjemmeplejen implementer nyt nøglesystem
I perioden februar – maj 2019 får borgere i Hvidovre Kommune, som modtager ydelser fra Hjemmeplejen eller en privat leverandør, installeret en såkaldt SmartLock på deres hoveddør, som monteres uden på den nuværende lås. Systemet skal gøre det mere sikkert og trygt for borgerne, og hurtigere og mere fleksibelt for sundhedspersonalet.

SPØRGSMÅL OG SVAR

Hvordan virker den digitale nøgleløsning?

Du får monteret en SmartLock på den indvendige side af hoveddøren. Når medarbejderen fra Hjemmeplejen bruger sin digitale nøgle, aktiveres SmartLockens motor, som drejer vrideren på døren, så den låses op.

Hvem betaler for SmartLocken?

Det er kommunen, der betaler for opsætning af SmartLocken samt nedtagning, hvis Hjemmeplejen ikke længere skal have adgang til din bolig.

Hvornår bliver de nye låse sat op?

Låsene bliver sat op i fire etaper. De borgere som hører under Hjemmeplejens Distrikt Midt får først monteret. Alle låse bliver monteret i perioden februar – maj 2019.

Alle berørte borgere får besked i e-boks 10-14 dage inden en medarbejder fra Hjemmeplejen og en montør kommer på besøg for at sætte låsen op.
Du behøver ikke at være hjemme, når låsen monteres.

Hvem får det nye låsesystem?

Alle som modtager en ydelse fra hjemmeplejen eller sygeplejen i Hvidovre Kommune

Hvad hvis jeg får hjemmehjælp fra en privat leverandør?

De private leverandører af hjemmepleje samarbejder med kommunen om det nye låsesystem og vil få adgang til borgeres hjem på samme måde som de kommunale medarbejdere. Det gør altså ingen forskel, om du modtager hjemmehjælp fra en privat eller kommunal leverandør.

Skal jeg have det nye låsesystem, hvis jeg ikke ønsker det?

Nej, hvis du ikke ønsker at få monteret det nye system, behøver du ikke – men vi håber, at alle vil tage imod det pga. de mange fordele, det vil give både for dig som modtager af hjemmehjælp og for medarbejderne i hjemmeplejen.

Er min dør egnet til at få monteret SmartLock'en?

Ja. Langt de fleste døre kan få den nye lås sat på. I enkelte tilfælde, hvis døren er i et særligt materiale, fx glas, kan det være en udfordring. I så fald vil vi tale med dig om, hvordan vi løser det.

Tager min dør skade ved montering?

Nej – SmartLocken sættes op i de eksisterende skruehuller på indersiden af døren, og den vil også kunne afmonteres, uden at døren tager skade eller efterlader synlige forandringer på døren.

Hvem kan åbne min dør?

Det er kun de personer fra hjemmeplejen, der skal besøge dig og har fået tildelt en digital nøgle, der kan komme ind.

Er systemet sikkert - og kan nøglen kopieres?

Ja, systemet er gennemprøvet og helt sikkert at bruge. Sikkerheden er på højde med netbankers sikkerhed. Og nej, det er IKKE muligt at kopiere nøgler, da de udelukkende oprettes til betroede medarbejdere.

Kan jeg stadig bruge min almindelige nøgle til døren?

Ja – selve låsen forbliver intakt - det er kun den indvendige vrider som får tilføjet en motor, så den ved aktivering af den digitale nøgle låser op for hjemmeplejen. Den udvendige del kan bruges med en normal fysisk nøgle som vanligt.

Vil SmartLocken påvirke min forsikring?

Nej – BEKEY monteres på den eksisterende lås på indersiden af døren. Dette vil ikke påvirke dine forsikringsvilkår.

Hvad gør jeg ved strømafbrydelse?

SmartLocken fungerer på batterier og er ikke afhængig af strøm. Indefra virker SmartLocken som en normal vrider, og fungerer uafhængig af strøm og batterier for at kunne åbne og låse.

Kan enheden løbe tør for batteri?

Batteriniveauet måles, når døren låses op, og beregnes løbende af systemet mellem hjemmehjælpens besøg hos dig. Systemet giver besked til administrator, når batterierne bør udskiftes.

Kan døren låses op, hvis det mobile netværk er nede?

Man behøver kun adgang til netværket ved login på BEKEY applikationen. Herefter vil de digitale nøgler være tilgængelige på telefonen, og man kan åbne døren i offlinetilstand uden mobildækning.

Hvad hvis hjemmeplejen mister eller får stjålet sin mobiltelefon?

Mobiltelefonen vil først og fremmest være beskyttet af en personlig adgangskode, som kommunen typisk kræver for at bruge smartphone som arbejdsredskab. Derudover er det muligt for administratorer i kommunerne at spærre brugerens adgang øjeblikkeligt – og det er aldrig muligt at se på selve BEKEY-appen, hvilke adresser der er adgang til.

Hvad sker der, hvis man glemmer at låse døren?

Såfremt man glemmer at låse døren, forbliver den ulåst, på samme måde som ved en almindelig nøgle. Hjemmehjælpen skal huske at låse døren via appen, eller hvis konfigurationen tillader det, trykke på knappen på siden af låseenheden. Dette gælder ikke ved smæklås – her vil døren altid være låst, når den lukkes.

Hvad skal man gøre, hvis SmartLocken går i stykker?

Oplever du problemer med SmartLocken, skal kommunens hjemmepleje kontaktes på det telefonnummer, der er oplyst i det brev, du tidligere har modtaget.